Hooggevoelig

Volgens schattingen is 1 op de 5 mensen tegenwoordig meer dan gemiddeld gevoelig. Hooggevoelige mensen ervaren (zintuiglijke) prikkels, energieën en gevoelens meestal sterker dan de gemiddelde mens. Aangezien de binnen- en buitenwereld intenser wordt ervaren is het heel belangrijk om voldoende rust en tijd in je leven te creëren om alles een plek te geven, zodat je niet overprikkeld raakt. Onderstaand een aantal tips die je wellicht kunnen helpen in het omgaan met de veelheid aan prikkels. Helemaal onder aan deze webpagina tref je diverse links aan.

(H)erkenning

Het startpunt is dat je herkent en erkent dat je hooggevoelig bent. Pas als je je er volledig van bewust bent dat je gevoeliger bent dan veel andere mensen, dan besef je ook dat dit met zich meebrengt dat je met allerlei zaken rekening moet houden om je goed te kunnen voelen.

Aarden

boom geworteldHet is heel belangrijk om er voor te zorgen dat je goed geaard bent. Veel hooggevoelige mensen zijn dat namelijk niet. Als je stevig geaard bent, dan raak je minder snel uit balans. Door je verbondenheid met de aarde kan een teveel aan lichaamsspanning de aarde instromen, waardoor je een meer ontspannen lijf hebt. En daarnaast kan de voedende kracht uit de aarde makkelijker je lijf instromen, waardoor je je ook weer krachtiger voelt.

Een goede manier om jezelf te aarden is door regelmatig met je blote voeten over het gras of op het strand te lopen. (Plastic zolen onder je schoenen belemmeren het contact met de aarde.) Als dat niet kan, zorg er dan in ieder geval voor dat je je voeten regelmatig stevig fysiek op de grond voelt staan. Desnoods even flink met je voeten op de grond stampen, zodat je de verbinding met de aarde weer voelt. Je kunt visualiseren dat je net als een boom stevig geworteld bent. Maar je kunt ook aarden door bijvoorbeeld in het bos te wandelen, in de tuin te werken, je eigen groenten en fruit te telen of via sporten zoals qi gong, tai chi en yoga. Een stevige douchestraal over je hoofd en lijf laten stromen werkt trouwens ook zeer aardend. En als je dan toch aan het douchen bent, dan kun je ook gelijk je zorgen en stress mee laten stromen het afvoerputje in.

Grenzen

Een ander belangrijk punt is dat je leert om je grenzen te voelen en daar vervolgens ook naar te handelen. Hooggevoelige mensen hebben vaak in hun jeugd geleerd om aan de wensen van de omgeving en de maatschappij te voldoen, om maar geaccepteerd te worden en niet al te veel op te vallen in het ‘anders-zijn’. Hierdoor gaan we vaak voorbij aan onze eigen behoeften en herkennen & respecteren we onze eigen grenzen niet. Als je (bewust of onbewust) te veel over je eigen grenzen heen gaat, dan raak je van jezelf verwijderd en put je jezelf uit. Het is belangrijk dat je jezelf serieus neemt en dat je ook leert om ‘nee’ te zeggen (als dat zo voelt). Je kunt er pas voor een ander zijn, als je ook goed voor jezelf hebt gezorgd.
Een massage kan je ook helpen in het bewust voelen/ervaren van de grenzen van je lijf.

Afschermen

Afschermen klinkt wat onaardig, maar het is heel noodzakelijk voor gevoelige mensen. Je wilt tenslotte niet dat alle prikkels, energieën en emoties van andere mensen maar onbeperkt je eigen systeem in stromen. Je kunt je natuurlijk fysiek afschermen door het vermijden van drukke en lawaaierige plaatsen (zoals winkelcentrum of uitgaansgelegenheden). Maar als een kluizenaar leven is meestal ook niet wat je wilt. Mensen hebben toch in meerdere of mindere mate behoefte aan sociale contacten, (vrijwilligers)werk en zingeving. Er zijn wel allerlei technieken om jezelf te beschermen tegen overprikkeling. Iedereen heeft een energieveld rondom zijn lichaam (aura). Je kunt bijvoorbeeld bewust de grenzen van dat energieveld rondom jezelf neerzetten/versterken via visualisatie of intentiekracht, zodat niet alles meer je systeem in komt.

Lichaamsbewustzijn

Veel hooggevoelige mensen hebben niet zo’n goede relatie met hun eigen lijf. De effecten van o.a. harde geluiden, sterke geuren, intense emoties, energieën in de ruimte, drukte en de veelheid aan prikkels kunnen er vthink positiveoor zorgen dat je lichaam sterker reageert dan bij andere mensen. Daardoor kun je boos of gefrustreerd raken over de werking van je lichaam of jezelf afsluiten voor de signalen die je lichaam geeft. Maar door je lichaam verwijten te maken richt je negatieve energie op jezelf en dat helpt zeker niet. Het is voor mijn gevoel dan ook belangrijk om een goede relatie op te bouwen met je lichaam. Je lichaam geeft je vaak duidelijke signalen wat het nodig heeft. Probeer alert te zijn op deze signalen, ze zijn er niet voor niets. Wees lief voor je lijf.

Wonen

Zelf zou ik adviseren om zo kleinschalig mogelijk te gaan wonen. In een appartementencomplex wonen veel mensen bij elkaar. Naast het feit dat er dan dus veel energieën/geluiden/geuren/etc. aanwezig zijn, betekent dit ook dat er daardoor veel wifi, DECT-telefoons, smart phones, slimme meters, etc. op een klein oppervlak aanwezig zijn. Hooggevoelige mensen zijn nu eenmaal vaak ook gevoelig voor straling. Als je op een hoge etage woont, dan heb je meer kans dat je in een stralingsbundel van zendmasten zit (die staan vaak op hoge gebouwen). Je kunt meestal beter op de begane grond wonen (dat is trouwens ook gelijk goed voor je aarding).

Voordat je een huur- of koopcontract tekent zou ik ook altijd eerst even in de omgeving kijken of er geen zendmasten dicht bij je nieuwe huis in de buurt staan (eventueel vooraf laten meten). Nieuwbouwhuizen hebben vaak muren en vloeren van gewapend beton, wat betekent dat er veel metaal in de muren/vloeren zit. En metaal geleid straling, dat werkt als een antenne. Zelf zou ik om die reden waarschijnlijk niet meer kiezen voor een nieuwbouwhuis. Persoonlijk woon ik ook liever in een huurhuis, zodat je wat makkelijker kunt verhuizen als de omstandigheden daar om vragen.

Iets anders om rekening mee te houden is dat je niet direct aan een gebied woont waar groente, fruit, bloemen en andere gewassen geteeld worden. Vaak worden deze velden met chemische bestrijdingsmiddelen besproeid (glyfosaat/Roundup). Deze middelen komen via de lucht ook je longen binnen als je er te dicht bij woont.

Al met al is het best een hele klus om een goed huis te vinden. Maar als je eenmaal een goed huis gevonden hebt, dan kun je daar wel heel veel baat bij hebben.

Leven

Aangezien hooggevoelige mensen een gevoeliger lijf hebben, is het extra belangrijk om te zorgen voor gezonde voeding. Door goede keuzes te maken help je je zenuwstelsel in het beter verwersmileys 2 vriendenken van prikkels en kun je zorgen dat je een stabiel energieniveau in stand houdt. Met een gezond lijf kun je meer dingen aan. Verder is het van belang om te zorgen voor voldoende rust (ontspanning), regelmatig bewegen/sporten, de natuur op te zoeken (park, bos, strand), bewust te kiezen voor opbouwende relaties en natuurlijk zoveel mogelijk dingen te doen waar je blij van wordt. Lachen is ook heel gezond!

Maar er zijn ook allerlei andere zaken die je kunnen helpen. Zoals het beperken van straling, door bijvoorbeeld je wifi en mobiele telefoon uit te zetten, te kiezen voor een Eco-DECT huistelefoon (of een bedrade telefoon) en geen magnetron te gebruiken. Verder zitten er in veel producten giftige stoffen, die je lichaam onnodig belasten. Kies daarom voor natuurlijke cosmetica/verzorgingsproducten en ecologische schoonmaakmiddelen. Maar ook voor natuurlijke materialen in (nacht)kleding, beddengoed, gordijnen, vloerbedekking, meubels, etc. Ook een bijgewerkte administratie en een schoon en opgeruimd huis kan voor rust zorgen (minder prikkels). Breng dus zoveel mogelijk spullen die je niet gebruikt naar de kringloopwinkel. Bewaar alleen dingen die je echt gebruikt en waar je blij van wordt. Stop alle belangrijke papieren in een ordner zodat ze niet rondslingeren (en breng de rest naar de papierbak). Simpel leven brengt een hoop rust.

Reizen en werken

Het reizen met het openbaar vervoer kost vaak veel energie. Je wordt dan geconfronteerd met een veelheid aan energiëen/geluiden/geuren/prikkels van mede-reizigers. Zelf reis ik vaak met oordopjes in. In treinen en bussen wordt tegenwoordig wifi aangeboden, waardoor je in een wifi-veld verblijft tijdens de reis. Aangezien je in een metalen vervoersmiddel zit, weerkaatst de straling van de mobiele telefoons van mede-reizigers binnen de trein/bus ook nog eens heen en weer (de zogenaamde ‘kooi van faraday’). Ook in auto’s zijn vaak grote elektromagnetische velden aanwezig. Om die reden zou ik ook zeker niet kiezen voor een elektrische auto. De autonavigatie kun je ook gebruiken zonder wifi. Als je de kaarten van te voren download, dan kun je de navigatie daarna offline gebruiken. De verkeersinformatie is ook zonder wifi te ontvangen via radiosignalen (TMC/RDS). Als het enigszins mogelijk is kies dan voor fietsen of lopen (zo werk je ook gelijk aan je conditie). En het is natuurlijk helemaal mooi als je vanuit huis kunt werken.

Om je energie door de week heen beter te kunnen verdelen, zou je kunnen kijken of je je werkuren kunt verspreiden over meer werkdagen. Bijvoorbeeld 4 dagen van 6 uur werken in plaats van 3 dagen van 8 uur. Of op woensdags vrij zijn, zodat je halverwege de werkweek een extra rustdag hebt. Er kan vaak meer dan je denkt als je het maar vraagt (en toelicht).

Rust & stilte

Rust en stilte zijn belangrijke kernwaarden voor gevoelige mensen. In perioden van rust en stilte kunnen alle ervaringen rustig overdacht en verwerkt worden, waardoor je ook weer energie opbouwt voor nieuwe ervaringen op een later moment. Als je deze fase overslaat, dan put je jezelf uit. Plan en creëer regyin-yangelmatig tijd voor jezelf, tijd waarin je even helemaal niets hoeft. Even alleen zijn met jezelf, tijd om simpelweg te ‘Zijn’. Daardoor bereik je een betere balans in je leven. Zelf probeer ik om niet meer dan 1 ding tegelijk te doen en niet meer dan 1 drukke activiteit op een dag te plannen, zodat er daarna tijd is om weer te ontspannen. Niet altijd handig en leuk, maar wel beter voor mijzelf (en daardoor uiteindelijk ook beter voor de anderen).

Zelfwaardering

Onze Westerse maatschappij is erg gericht op actie, presteren, geld verdienen en succes. Je zou bijna gaan denken dat alleen die zaken tellen. Maar dat is uiteraard niet het geval. Hooggevoelige mensen hebben vaak belangrijke waardevolle talenten die ook hard nodig zijn in deze maatschappij. Talenten als oog hebben voor details, opmerkzaamheid, invoelendheid, oog voor het grotere geheel, bezieling, intuïtie, verbinding voelen, zorgzaamheid, wijsheid, bewustzijn en rust/kalmte. Dat je anders bent, betekent niet dat je minder bent. Het is belangrijk om jezelf niet minderwaardig te voelen of naar beneden te halen. Iedereen bewandelt zijn eigen weg op zijn eigen manier. Als je jezelf accepteert en waardeert precies zoals je bent, dan ontstaat er ook ruimte voor jouw specifieke kwaliteiten om zich te manifesteren. En dat is (voor mijn gevoel) uiteindelijk waar het leven over gaat.

Diverse links

Stichting Elektro Hypersensitiviteit (EHS) – overgevoeligheid voor straling
Teken de petitie – van de actiegroep Verminder Electrosmog; zodat de overheid het voorzorgsbeginsel gaat toepassen, eerlijke voorlichting gaat geven en 4G/wifi op openbare plaatsen niet stimuleert
Laagfrequent geluid – mijn eigen webpagina met informatie over laagfrequent geluid
Stichting Laag frequent geluid
– bromtonen horen/fysieke trillingen voelen
Documentaire over laag frequent geluid: De Brom (augustus 2015 / 52 minuten)
De Monitor (KRO-NCRV): Geluidsoverlast door bromtonen (september 2017 / 25 minuten)
The World Hum Map – centraal meldpunt voor mensen wereldwijd die last hebben van bromtonen
Tinnitus Loket – oorsuizen
Stichting MCS – meervoudige chemische overgevoeligheid
Mooi filmpje over dankbaarheid van Louie Schwartzberg (10 minuten)

Natuurwinkel, Ekoplaza, Odin, Marqt – biologische supermarkten
Gaia Aqua – systemen voor vitalisering van water
Earth-Line – natuurlijke cosmetica
Ecover
– milieuvriendelijke schoonmaakproducten
Yumeko – beddengoed/handdoeken van biologisch katoen
Bedaffair – eko bedden/matrassen en dekbedden van turf ter bescherming tegen straling
Eerlijke Bankenwijzer – overzicht per bank hoe ze omgaan met mensenrechten/dierenwelzijn/etc.
Eerlijke Verzekeringswijzer – zelfde overzicht maar dan van verzekeringsmaatschappijen
Duurzame Stroomleveranciers – ranglijst van Greenpeace/Consumentenbond inzake groene stroom

Boeken

Leven met hooggevoeligheid, Van opgave naar gave – In dit boek licht Susan Marletta-Hart toe wat hoogsensitiviteit precies is en hoe je ermee om kunt gaan. Volgens Marletta-Hart hoef je geen slachtoffer van je eigen gevoeligheid te zijn, maar kun je die omvormen tot een kracht. Ze belicht niet alleen de spirituele kant van hooggevoeligheid, maar laat ook ervaringsdeskundigen aan het woord. Bovendien beschrijft ze heel praktisch manieren om goed met hooggevoeligheid om te gaan. Een onmisbaar boek vol herkenning én erkenning voor iedereen die hoogsensitief is of met hooggevoeligheid te maken heeft.

Hoog sensitieve personen in de liefde – Elaine Aron heeft dit praktische zelfhulpboek geschreven voor HSP’ers die op zoek zijn naar een gelukkige, gezonde en romantische relatie, met of zonder een HSP’er als partner. Aron vertelt hoe je tot een bevredigende en stabiele relatie kunt komen. Aangevuld met verhelderende zelftesten en resultaten uit de baanbrekende onderzoeken die Aron heeft gedaan op het gebied van intimiteit en persoonlijkheidsontwikkeling is dit boek een betrouwbare gids voor elke HSP-er die op zoek is naar echte liefde.  Het boek is concreet en pragmatisch.

Overgevoelig voor geluid, leven met hyperacusis – De hectische maatschappij, waarin het bijna nooit meer stil is, betekent voor mensen die overgevoelig zijn voor geluid een bedreiging van hun kwaliteit van leven. De vrijheid om het leven díe inhoud te geven overeenkomstig iemands wensen wordt door hyperacusis ernstig belemmerd. Stilte en rust zijn moeilijk te vinden. In dit boekje worden verschillende aspecten belicht, zowel op sociaal, medisch, spiritueel, psychologisch en psychiatrisch vlak, als op het gebied van wonen en werk. Alle aspecten van overgevoeligheid voor geluid worden belicht om hiermee beter om te kunnen gaan.

Eerste hulp bij oorsuizen – Olav Wagenaar geeft antwoord op de vraag wat tinnitus (en hyperacusis) is. Door middel van veel praktische tips en ideeën wordt een handvat geboden om het oorsuizen te leren beheersen en in ernst terug te dringen. Oorsuizen (of tinnitus) is het horen van geluiden zonder dat er een aanwijsbare geluidsbron is. Als er wel een externe bron is en iemand daar overgevoelig op reageert, noemen we dat hyperacusis. Het komt helaas veel voor: zo’n 10 tot 15% van de mensen heeft echt last van oorsuizen. Soms leidt dat tot ziekte met ernstige slaapproblemen, angst of zelfs depressies.

Gevangen in geluid – Joan van Baarle beschrijft de lange weg die haar dochter, die lijdt aan een ondraaglijke vorm van oorsuizen, heeft afgelegd langs medisch specialisten en alternatieve genezers. Haar verhaal wordt afgewisseld met portretten van mensen die aan oorsuizen (tinnitus) lijden. Alleen al in Nederland hebben meer dan 1,2 miljoen mensen hier last van. Dit boek gaat niet alleen om de persoonlijke strijd van een jonge vrouw, maar geeft ook een belangrijk signaal ter voorkoming van deze nog ongeneeslijke aandoening. De opbrengst van dit boek gaat naar een fonds voor onderzoek naar tinnitus.

Geur en chemicaliën overgevoeligheid – Geerteke de Haas. MCS (Multiple Chemical Sensitivity) staat voor meervoudige chemische overgevoeligheid. MCS-patiënten reageren heel sterk op geringe concentraties alledaagse chemische stoffen. Denk hierbij aan plastic verpakkingsmateriaal, schoonmaakmiddelen of verzorgingsproducten. Hun symptomen zijn vaak erg heftig. Dit heeft vaak tot gevolg, dat MCS-patiënten een geïsoleerd leven leiden en sociaal contact vaak lastig of zelfs onmogelijk is. In Japan, Canada en verschillende staten van Amerika is MCS al een officieel erkende ziekte.

Ervaringsverhalen bij geur en chemicaliën overgevoeligheid – Geerteke de Haas. In deze verhalenbundel vertellen MCS-patiënten welke invloed chemicaliën op hun lichaam hebben, wat hiervan de gevolgen zijn op medisch, sociaal en financieel gebied en hoe het wonen, werken en het volgen van een opleiding in de weg kan staan. MCS kenmerkt zich door extreme reacties op minimale concentraties alledaagse chemische stoffen en geuren: parfums, wasmiddelen, tabaksrook, verf, uitlaatgassen enzovoort. MCS komt onder invloed van een vuiler wordend milieu steeds meer voor.

 Je kunt je leven helen – Louise Hay laat je op een eenvoudige manier kennismaken met de verbinding tussen lichaam en geest. Je negatieve gedachten en overtuigingen over jezelf zijn vaker dan je denkt de oorzaak van emotionele problemen en lichamelijke klachten. Als je leert om van jezelf te houden en jezelf en anderen te vergeven, zet je stappen om je leven ten goede te veranderen. Louise geeft heel veel handvatten en hulp in de vorm van inspirerende ervaringen, meditaties en affirmaties. Inclusief een praktisch overzicht van klachten en de gedachtepatronen die daar mogelijk aan ten grondslag liggen.