Voeding

We leven momenteel in uitdagende tijden. Het is dan ook heel belangrijk om goed voor onszelf en voor onze kinderen te zorgen, zodat we zo goed mogelijk met alle snelle veranderingen, chaos en hectiek in de wereld om kunnen gaan. Als ons lichaam de juiste voedingsmiddelen krijgt, dan kunnen onze cellen en organen optimaal werken en er voor zorgen dat ons lichaam zo gezond mogelijk is. Uiteraard zijn niet alle ziektes te voorkomen, maar goede voeding levert een grote bijdrage aan onze gezondheid en vitaliteit. Met name voor baby’s en kinderen (die zich nog aan het ontwikkelen zijn) en voor hooggevoelige mensen is dit van groot belang.

Wat is gezonde voeding?

Er zijn veel theorieën over wat je wel en niet zou moeten eten. En ieder lichaam is weer anders en heeft daardoor ook weer andere voedingsstoffen nodig. Maar in grote lijnen is iedereen het er wel over eens dat je vooral groente, fruit, volkoren graanproducten, eieren en noten zou moeten eten. Kies daarbij voor onbewerkte verse producten en probeer zoveel mogelijk te variëren zodat je een breed scala aan verschillende voedingsstoffen binnen krijgt. Voorgesneden groenten en kant-en-klare maaltijden zijn wel makkelijk, maar ze bevatten meestal niet veel voedingswaarde meer. Daarnaast worden er vaak conserveringsmiddelen en kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (E-nummers) aan toegevoegd. Het kost ons lichaam veel energie om deze stoffen weer af te breken en als afvalstoffen te verwijderen uit ons lichaam. Deze gemaksproducten zijn dan ook niet aan te raden. Voeding hoort uit de natuur te komen en niet uit de fabriek.

Onderstaand tref je een aantal onderwerpen aan die van belang zijn rondom voeding.

Wel of niet biologisch?

Naar mijn mening is biologisch eten altijd beter. Bij het verbouwen van biologische voedingsmiddelen wordt er rekening gehouden met millieueffecten en dierenwelzijn. Daarnaast gelden er strikte regels voor wat betreft het gebruik van bestrijdingsmiddelen, kunstmest en genetisch gemanipuleerde stoffen. Als er minder ‘rommel’ in je eten zit, dan is dat uiteraard ook minder schadelijk voor je lichaam. Biologisch is eigenlijk heel logisch.

Voor diverse producten kan dit wel betekenen dat het iets duurder is, aangezien boeren ook meer investeringen moeten doen om aan alle eisen te voldoen. Als je financiën beperkt zijn, dan is het naar mijn idee het belangrijkste om dan in ieder geval te kiezen voor biologisch vlees (als je vlees wilt eten). Je stimuleert daarmee dat er respectvol met dieren wEKOordt omgegaan. Biologisch keurmerkDaarnaast is het ook in je eigen belang. Als dieren een stressvol leven hebben gehad, dan zit die energie ook in het vlees dat je eet (waarmee die verstoorde energie ook in je eigen lichaam terecht komt). Verder is het aan te raden om zoveel mogelijk te kiezen voor groente en fruit van biologische oorsprong, omdat daar aanzienlijk minder (schadelijke) bestrijdingsmiddelen op zitten.

Hoe koken?

De wijze waarop je voeding bereid bepaalt in grote mate de voedingswaarde die uiteindelijk in je lichaam terecht komt. De beste manier van koken is op het gasfornuis. Bij het koken op inductie- of keramische kookplaten wordt er een elektromagnetisch veld gecreëerd wat de voedingswaarde van je eten ernstig verstoort. Ook de magnetron is zeker niet aan te raden. Een magnetron werkt op basis van microgolfstraling op de frequentie 2,45 GHz (dezelfde frequentieband als wifi!), waardoor de moleculaire structuur van eten wordt gewijzigd en verstoord. Uit wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat door magnetronstraling de aanwezigheid van vitaminen en mineralen uit het voedsel verdwijnt en dat het eten van voedsel uit de magnetron leidt tot een toename van het aantal kankercellen in het bloed en de vorming van vrije radicalen. Zie voor meer informatie bijvoorbeeld: Magnetrons – Een recept voor kanker. Van anti-aanbakpannen is inmiddels aangetoond dat ze bij verhitting giftige dampen produceren die zowel in het eten als in de lucht terecht komen. Kies daarom bij voorkeur voor pannen van roestvrij staal, emaille, gietijzer of glas.

In welke vetten bakken?

Je kunt het beste bakken, braden en frituren in verzadigde vetten zoals roomboter, kokosvet, palmvet of in olijfolie, aangezien dit stabiele vetten zijn. Lijnzaadolie, zonnebloemolie en sojaolie zijn instabiele oliën die snel oxideren/ranzig worden (daarom moeten ze ook in de koelkast bewaard worden). Bij verhitting van deze oliën ontstaan allerlei schadelijke stoffen en dampen. Daarnaast bevatten ze te veel omega 6-vetzuren, terwijl we juist meer omega 3-vetzuren nodig hebben. Je belast je lichaam daarmee onnodig. In industrieel verwerkte bak- en braadproducten zitten zelfs al voordat je ze verhit giftige transvetten. Deze vetten worden zeer moeilijk door het lichaam afgebroken, waardoor het zich overal in je lichaam afzet en mede-veroorzaker kan zijn van hart- en vaatziekten. Daarnaast zitten er chemische kleur-, geur- en bewaarstoffen in die je lichaam weer moet afvoeren. Dit gaat ten koste van je vitaliteit.

Voldoende water drinken

Ons lichaam bestaat voor 75% uit water. Voor heel veel lichaamsprocessen is water van essentieel belang. Het advies is dan ook om elke dag zo’n 1,5 tot 2 liter water te drinken (6 tot 10 glazen per dag). Frisdrank, vruchtensap, koffie en melk moeten in dit opzicht gezien worden als (vloeibare) voeding en niet als water. Het gaat dus echt om water of eventueel kruidenthee.

Omdat je door het vele drinken ook mineralen en zout verliest, moet je daarnaast ook elke dag een halve theelepel ongeraffineerd zeezout innemen (het ‘normale’ zout is geraffineerd en bevat nauwelijks nog mineralen).

Frisdranken bestaan vooral uit cafeïne, suiker, kunstmatige zoetmiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen. Dit veroorzaakt veel verstoringen in biologische processen in je lichaam. Drink dit dus bij voorkeur helemaal niet meer. Cafeïne en alcohol werken vochtafdrijvend. Wil je toch koffie of alcohol drinken, neem er ter compensatie dan een glas water bij.

De Iraanse arts dr. Batmanghelidj heeft zijn hele leven gewijd aan onderzoek naar de gevolgen van uitdroging (te weinig water drinken) op het menselijk lichaam. Zijn uitgangspunt is dat het lichaam een chronisch tekort aan water in eerste instantie niet aangeeft door een droge mond, maar door pijn en kwalen (zoals astma, artritis, hoge bloeddruk, maagzuur, diabetes type 2, etc.). Veel kwalen zij volgens hem dan ook te voorkomen door simpelweg meer water te drinken.

Wel of geen voedingssupplementen?

Bij een gezond en gevarieerd eetpatroon krijg je al de nodige vitaminen en mineralen binnen. Uit diverse onderzoeken blijkt echter dat veel mensen een structureel tekort hebben aan de juiste voedingsstoffen. Redenen hiervoor zijn o.a. de verarming van landbouwgrond, het gebruik van bestrijdingsmiddelen en hormonen, de lichaamsvreemde toevoegingen aan voedsel, milieuvervuiling in de vorm van uitlaatgassen, straling, gifuitstoot van de industrie, etc.

In het algemeen adviseer ik dan ook om wel voedingssupplementen te gebruiken. Let hierbij wel op dat je geen synthetische geïsoleerde vitaminen en mineralen kiest. Je lichaam herkent dit vaak niet meer als helpende voedingsstof. Het kost het lichaam dan juist energie om de stoffen af te breken en te verwijderen uit je lijf. Gebruik dus zoveel mogelijk organische (biologische) supplementen van een goed merk (bij voorkeur samengesteld uit oorspronkelijke groenten/fruit/planten/paddenstoelen/algen). En zorg dat er zo weinig mogelijk kunstmatige vulstoffen, glansmiddelen en conserveringsmiddelen in de supplementen zitten.

Een makkelijk in de winkel verkrijgbaar goed merk is bijvoorbeeld Royal Green of Vitals. Hun producten bevatten natuurlijke ingrediënten die zo veel mogelijk gecertificeerd biologisch zijn. Wat en hoeveel er precies aangevuld zou moeten worden hangt af van veel factoren, zoals leeftijd, geslacht, leefwijze en eventuele gezondheidsklachten. Een goede start is in ieder geval een multi-vitamine, magnesium, omega 3, vitamine D3 en voor vegetariërs vitamine B12.

Daarnaast spelen er uiteraard ook allerlei andere zaken een rol in het omgaan met voeding. Emoties en stress kunnen zorgen voor het fenomeen ‘emotie-eten’, waardoor je eerder geneigd bent om minder gezonde voedingskeuzes te maken. Terwijl voldoende bewegen, goede relaties, een stabiele thuissituatie en een ontspannen leefstijl juist behulpzaam kunnen zijn in het maken van goede voedingskeuzes.

Diverse links

Natuurwinkel, Ekoplaza, Odin – biologische supermarkten
aHealthylife.nl
– website met informatie over gezonde voeding en wekelijks een nieuwsbrief
Leefbewust.com – website met verzamelde nieuwsberichten over voeding en gezondheid
De Voedselwaarheid
– documentaire over de gezondheidsgevolgen van Westerse eetgewoontes
That Sugar Film – Damon Gameau registreert de effecten van suiker uit ‘zogenaamde gezonde producten’ op zijn eigen lijf gedurende 60 dagen – Trailer (2 min.)

Boeken

De VoedingswijzerIn dit zeer complete naslagwerk van Juglen Zwaan worden vrijwel alle onbewerkte voedingsmiddelen uit de supermarkt uitgebreid besproken. Aan bod komen o.a. groenten, fruit, noten, zaden, granen, peulvruchten, kruiden, kiemen, zeewier, vetten, vlees, vis, zuivel en dranken. Met handige zelfhulpwijzer, waarbij eenvoudig is op te zoeken welke voedingsmiddelen positief kunnen inwerken op bepaalde klachten. Dit boek geeft je alle gereedschappen om je gezondheid op een natuurlijke manier in eigen hand te nemen.

De Supplementenwijzer – Overzichtelijke gids van Juglen Zwaan (orthomoleculair therapeut) voor het gebruik van vitaminen, mineralen, vetten & oliën, superfoods, kruiden & specerijen, antioxidanten, paddenstoelen en andere supplementen – met uitgebreide zelfhulpwijzer en handige supplementen-index. Het boek geeft inzicht in de werkzaamheid van de verschillende supplementen, de wetenschappelijke kennis en welke supplementen voor welke klachten inzetbaar zijn. Een mooi en compleet naslagwerk.

Gezond leven in een vervuilde wereld – Hans Moolenburgh. We leven in een wereld met een steeds verdere vervuiling van de aarde. Ondanks deze ernstige boodschap blijft Hans Moolenburgh onverminderd optimistisch. Wij kunnen het tij keren. Het is wel degelijk mogelijk een gezond bestaan op te bouwen. Daartoe heeft hij 28 vuistregels opgesteld waar eenieder direct mee aan de slag kan gaan: wat te eten en te drinken, hoe om te gaan met medicijnen en vaccinaties, hoe rust te nemen in het jachtige bestaan, waar rekening mee te houden in de (werk)omgeving, hoe om te gaan met autoriteiten, enzovoort.

Supplementen onder de loep – Dr. Brian R. Clement. Men is zich er vaak niet van bewust dat er misleidende informatie staat op de etiketten van voedingssupplementen. Het merendeel is afkomstig uit laboratoria van de farmaceutische industrie en wordt kunstmatig geproduceerd. Dit heeft een andere uitwerking op je gezondheid dan natuurlijke supplementen. Dit boek helpt je de weg te vinden in het enorme aanbod van vitaminen en mineralen. Het laat zien hoe je, bijvoorbeeld door de informatie op de etiketten, de plantaardige supplementen kunt onderscheiden van synthetische.

Wat zit er in uw eten? – Producenten stoppen allerlei chemische toevoegingen in ons eten voor de smaak, kleur, structuur of conservering. De E-nummers zijn aangegeven in groen, oranje en rood. Groen is veilig, oranje staat voor oppassen en rood voor vermijden. De boodschap is om producten die rode E-nummers bevatten van je boodschappenlijstje te halen. Het gaat vooral om de jarenlange inname en om de nauwelijks onderzochte mix van al die chemische stoffen. Zoek de namen die ze meegeven op in dit gidsje en weet waar je aan toe bent.

Prana Voeding – Sommige voedingsmiddelen ondersteunen je spirituele ontwikkeling doordat ze via hun energetische gesteldheid je trilling verhogen. Andere werken deze ontwikkeling juist tegen door de energie die ze in zich dragen. In dit boek beschrijft Angela Kämper het effect van voeding, vooral op het fijnstoffelijke gebied. Noten bevatten bijvoorbeeld veel licht, terwijl ‘aardvruchten’, zoals rode bietjes en aardappels, het contact met de aarde versterken. Bij het eten van vlees wordt ook de levensenergie van het dier door je lichaam opgenomen.

Censuur, Wat u niet mag weten over uw gezondheid – Dr. Gabor Lenkei, Hongaarse arts en wetenschapper, ontdekte net als andere onderzoekers voor hem dat het gebruik van de juiste hoeveelheden vitaminen en mineralen het aantal ziektegevallen drastisch vermindert. Maar hij stuitte op grote weerstand bij de gevestigde belangen in de ‘ziekte-industrie’. De farmaceutische & psychiatrische industrie doen er alles aan om deze gegevens belachelijk te maken, te ontkennen en geheim te houden.

In balans met Schüsslerzouten – Steeds meer mensen willen zelf iets ondernemen tegen hun alledaagse kwalen en chronische aandoeningen. De zouten volgens dr. Schüssler kunnen daarbij helpen. Zij versterken het zelfgenezend vermogen van jong en oud, zowel fysiek als psychisch. In deze praktische leidraad geeft Margit Müller-Frahling informatie over hoe de 12 basis Schüssler-zouten en de 15 aanvullingen toegepast kunnen worden. Met een uitgebreide alfabetische tabel met welke Schüssler-zouten tegen welke specifieke kwaal ingenomen kunnen worden.

Water, een bijzonder fenomeen – In dit boek wordt door Guido van Mierlo uitgelegd waarom een tekort aan water aanleiding tot veel gezondheidsklachten kan zijn. Meestal worden deze kwalen bestreden met medicijnen die de verschijnselen onderdrukken, maar geen genezing bieden. Dit boek is bewust in eenvoudige, duidelijke taal geschreven met zo min mogelijk medisch vakjargon. Het is gebaseerd op de vele wetenschappelijke publicaties van dokter Batmanghelidj, die ontdekte dat kwalen vaak  noodkreten zijn van ons lichaam om aan te geven dat het een tekort aan water heeft.

Feiten en fabels over cholesterol en cholesterolverlagende medicijnen -Dr. Uffe Ravnskov vond het na vele jaren studie tijd worden om de feiten en fabels over cholesterol naar buiten te brengen. Het feit dat miljoenen mensen ten onrechte cholesterolverlagers slikken – het nummer één medicijn in de wereld – moet doorbroken worden. In een prettig leesbaar boek beschrijft dr. Uffe Ravnskov hoe onderzoeken worden verdraaid ten gunste van de farmaceutische industrie. Onthullingen over het grootste medische en commerciële bedrog van deze tijd.

De Cholesterol-leugen – Het streven naar cholesterolverlaging is voor de farmaceutische industrie, artsen en de margarinefabrikanten een miljardenbusiness geworden, maar volgens de inzichten van prof. dr. Walter Hartenbach en enkele andere belangrijke wetenschappers volstrekt overbodig, schadelijk en vaak zelfs levensgevaarlijk. Hij veegt de vloer aan met de heersende opvattingen over cholesterolverlaging en benadrukt juist de grote betekenis en de positieve invloed van cholesterol op onze stofwisseling.